200 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ! ΠΙΕΖΟΥΝ ΠΡΟΣ ΚΑΘΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ-ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ Η ΔΙΧΡΟΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

200 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ! ΠΙΕΖΟΥΝ ΠΡΟΣ ΚΑΘΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ-ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ  ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ Η ΔΙΧΡΟΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

Η προσχολική αγωγή είναι ο μεγάλος ασθενής του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Το Κράτος αδυνατούσε να προσφέρει σε όλα τα παιδιά δημόσιες υπηρεσίες προσχολικής αγωγής και για αυτό στον χώρο είχε στηθεί εάν εμπόριο υπηρεσιών που περιλάμβανε θηριώδη δίδακτρα, μαύρη εργασία, φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή. Η ανακοίνωση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής από το Υπ. Παιδείας, οι επιτήδειοι επιχειρηματίες του χώρου καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να παρεμποδίσουν την εφαρμογή της. Χαρακτηριστικά είναι άλλωστε σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου τις τελευταίες ημέρες.

 

ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΤΥ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ Η ΑΓΡΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

 

Όπως φαίνεται  από τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ για την εκπαίδευση 2017-18, οι δαπάνες των νοικοκυριών για την προσχολική αγωγή κυμαίνονται τα τελευταία χρόνια από 120 έως 200 εκατομμύρια ευρώ. Αν στα χρήματα αυτά προστεθεί η κρατική επιδότηση των vouchers, γίνεται αντιληπτό ότι ο τομέας της ιδιωτικής προσχολικής αγωγής είναι αναλογικά ένας από τους πιο κερδοφόρους της ιδιωτικής οικονομίας.

Γράφημα 1.1U U:Σύνολο δαπανών για Δίδακτρα εξωσχολικής υποστήριξης των μαθητών (γενικά μαθήματα) σε εκ. € και ρυθμός μεταβολής του δείκτη την περίοδο 2004-2015

 

Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή – Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2004-2015

Επεξεργασία: ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ

 

Όμως οι ιδιοκτήτες των παιδικών σταθμών-νηπιαγωγείων και , παρά το γεγονός ότι τα δίδακτρα που επιβάλλουν στους γονείς είναι συχνά ίσης, ή και ανώτερης τιμής από αυτά ακριβών ιδιωτικών γυμνασίων και λυκείων (πρόκειται για ποσά που κυμαίνονται ανάμεσα στα 400 και 700 ευρώ το μήνα), επιχειρούν με άνομες μεθοδεύσεις να αυξήσουν τα κέρδη τους.

 

Η εργασιακή εκμετάλλευση στο χώρο αυτό είναι πρωτοφανής. Οι ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί-νηπιαγωγεία είναι κατά κύριο λόγο διάσπαρτοι σε γειτονιές και είναι πάρα πολύ δύσκολο για τις εποπτικές αρχές της πολιτείας να τους ελέγξουν συστηματικά. Η ανεργία μαστίζει σε πολύ υψηλά ποσοστά τόσο τους αποφοίτους ΙΕΚ/ΤΕΙ Βρεφονηπιοκομίας– Προσχολικής Αγωγής  όσο και τους απόφοιτους των Πανεπιστημιακών Τμημάτων προσχολικής αγωγής (νηπιαγωγών). Οι ιδιοκτήτες εκμεταλλεύονται το γεγονός αυτό και προσφέρουν μισθούς που κυμαίνονται από 250 έως 400 ευρώ για 10ωρη απασχόληση που περιλαμβάνει υπηρεσίες εκτός των αρμοδιοτήτων των παιδαγωγών (καθαριότητα χώρων, υπηρεσίες εστίασης, συνοδεία σχολικών λεωφορείων κ.λπ.) Στην περίπτωση των παιδαγωγών που εργάζονται σε προνηπιακή τάξη οι μισθοί είναι κατώτεροι από την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας κατά περίπου 20-30%. Στην περίπτωση όμως των νηπιαγωγών η κατάσταση είναι δραματική. Αν και θα έπρεπε να λαμβάνουν τουλάχιστον τις αμοιβές των δημόσιων νηπιαγωγών (με βάση το ενιαίο μισθολόγιο των υπαλλήλων) τα χρήματα που παίρνουν είναι 60-70% λιγότερα! Μάλιστα η κατηγορία αυτή υφίσταται περαιτέρω σημαντική εργασιακή βλάβη, καθώς οι εκπαιδευτικοί αυτοί εργάζονται χωρίς νόμιμο διοριστήριο από το Υπουργείο Παιδείας με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία τους!

Γράφημα 1.2U:Σύνολο δαπανών των νοικοκυριώνγια αγορά αγαθών και υπηρεσιών Προσχολικής εκπαίδευσης (σε εκ. €) και ρυθμός μεταβολής του δείκτη την περίοδο 2004-2014

Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή – Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2004-2015

Επεξεργασία: ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ

 

 

Γίνεται φανερό ότι αυτό το πάρτι μαύρης εργασίας, παράνομων μισθών πείνας, φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής κάποιοι παλεύουν να συνεχιστεί. Όπως αναφέρεται σε δημοσιεύματα τελευταίων ημερών, ορισμένοι ισχυροί ιδιοκτήτες τέτοιων δομών ασκούν πιέσεις σε κυβερνητικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες  για να ανασταλεί ή να καταργηθεί εντελώς η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής.

 

 

ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΓΚΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ

 

Η  εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής αντιμετωπίζει καίρια παιδαγωγικά ζητήματα, ανταποκρίνεται σε ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για να σταματήσει το πάρτι του μαύρου χρήματος στο χώρο. Όπως όμως προαναφέρθηκε, υπάρχει δυσκολία εποπτείας στις διάσπαρτες δομές και είναι καταγεγραμμένος ο φόβος των εκπαιδευτικών να προσχωρήσουν σε καταγγελίες λόγω της τεράστιας ανεργία.

 

Θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει συν τονισμένη και συστηματική αντιμετώπιση του προβλήματος από το Υπ. παιδείας σε συνεργασία με το Υπ. Εργασίας. Απαιτείται, όμως, ισχυρή πολιτική βούληση για την αντιμετώπιση αυτού του σύνθετου προβλήματος. Αρχή θα είναι ανακοίνωση και άμεση εφαρμογή της δίχρονης  υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής σε όλα τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια από φέτος.

 

Δείτε εδώ τους πίνακες