Κλαδικό Ινστιτούτο ΟΙΕΛΕ: Μια αποτίμηση της φετινής δοκιμασίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Κλαδικό Ινστιτούτο ΟΙΕΛΕ: Μια αποτίμηση της φετινής δοκιμασίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Με την ανακοίνωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) από το Υπουργείο Παιδείας, ολοκληρώθηκε ο ετήσιος Πανελλαδικός διαγωνισμός «εισαγωγής» στα ΑΕΙ της χώρας. Απομένουν η συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων από εκείνους τους υποψηφίους που η λαιμητόμος της ΕΒΕ δεν έχει αποκλείσει και η ανακοίνωση των βάσεων τον επόμενο μήνα.

Το Ερευνητικό τμήμα της ΟΙΕΛΕ είχε προβλέψει με χαρακτηριστική ακρίβεια τις τιμές της ΕΒΕ για όλα τα Επιστημονικά Πεδία. Στον πίνακα που ακολουθεί, εμφανίζονται οι προβλέψεις της ΟΙΕΛΕ και οι τελικές τιμές, όπως ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας.

Αναφορικά με τα αριθμητικά δεδομένα, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

  • Η ΕΒΕ δεν θα επηρεάσει σημαντικά, σε σχέση με πέρσι, τον αριθμό των υποψηφίων που θα αποκλεισθούν. Άλλωστε, η ίδια η μέθοδος υπολογισμού της ΕΒΕ είναι τέτοια, ώστε ο αριθμός των αποκλειόμενων φοιτητών να μην εξαρτάται από τις επιδόσεις του συνόλου των παιδιών. Έτσι, προβλέπουμε ότι εξαιτίας της ΕΒΕ δεν θα εισαχθούν στα ΑΕΙ περίπου 17.000 υποψήφιοι.
  • Η μεταβολή στους συντελεστές ΕΒΕ από τα Πανεπιστημιακά Τμήματα δεν είναι σημαντική παράμετρος. Αναφέρουμε, ωστόσο, ότι σε σύνολο 450 τμημάτων, τροποποίησαν την τιμή του συντελεστή – που κυμαίνεται από το 80% έως το 120% της ΕΒΕ – 50 Πανεπιστημιακά Τμήματα. Από αυτά, τα 23 μείωσαν την τιμή του συντελεστή, τα 27 την αύξησαν και τα υπόλοιπα 400 την διατήρησαν στο ίδιο επίπεδο. Υπήρξαν 3 τμήματα στα οποία η μείωση ήταν 40% (η μέγιστη δυνατή) ενώ ένα τμήμα αύξησε τον συντελεστή κατά 40%.
  • Έχει ενδιαφέρον να αναδείξουμε την συμπεριφορά της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης. Το Τμήμα αυτό, το 2021, είχε θέσει τον μέγιστο συντελεστή ΕΒΕ, με συνέπεια να μην εισαχθεί κανείς πρωτοετής φοιτητής! Φαίνεται ότι η εξέλιξη αυτή οδήγησε τους υπεύθυνους του τμήματος σε πλήρη αναθεώρηση. Έτσι, ενώ το 2021 η ελάχιστη απαίτηση του τμήματος είχε τεθεί στους βαθμούς 15,43 και 17,08 αντίστοιχα για τα μαθήματα Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, το 2022 ο πήχης έχει τεθεί στους βαθμούς 11,12 και 11,24! Θα είχε ενδιαφέρον να παρουσιαστεί η επιστημονική ή η παιδαγωγική θεμελίωση αυτής της πρωτοφανούς αναπροσαρμογής…

Αξίζει να γίνει μία αναφορά και στους υποψήφιους με το 10%. Πρόκειται για υποψήφιους που εξετάστηκαν το 2021 και οι οποίοι θα υποστούν το «φίλτρο» της ΕΒΕ του 2021. Τμήματα όπως η Αρχιτεκτονική Ξάνθης, όπου η ίδια η Σχολή αντιλήφθηκε το λάθος της και προσπάθησε να το διορθώσει, εξακολουθούν να διατηρούν το «άβατο» για τους περσινούς υποψήφιους αφού ισχύουν οι ΕΒΕ του έτους εξέτασης δηλαδή του 2021.

Επισημαίνουμε για μία ακόμα φορά την επίδραση της ΕΒΕ σε σχολές και τμήματα των ΑΕΙ με ειδικά μαθήματα όπως οι Ξενόγλωσσες φιλολογίες, οι Αρχιτεκτονικές κλπ. Οι υποψήφιοι οφείλουν να αντιμετωπίσουν μία δεύτερη ΕΒΕ που αφορά σε μαθήματα των οποίων η διδασκαλία απουσιάζει από το επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου. Πρόκειται για μία ανορθογραφία χωρίς προηγούμενο!

Η ΟΙΕΛΕ έχει τονίσει επανειλημμένα ότι η συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής φοιτητών είναι αναχρονιστική, αντιεπιστημονική και αντιπαιδαγωγική. Η πεποίθησή μας αυτή στηρίζεται στο βασικό χαρακτηριστικό του διαγωνισμού, που κακώς ονομάζεται «Πανελλαδικές Εξετάσεις», ενώ δεν είναι άλλο από τον έλεγχο των γνώσεων των υποψηφίων μέσα από 4 τρίωρα διαγωνίσματα και μόνο!

Εδώ και χρόνια υποστηρίζουμε ότι η μαθησιακή διαδικασία αποτελεί από μόνη της μία πολυδιάστατη λειτουργία με πολλαπλούς στόχους. Το σχολείο ως θεσμός αποτελεί το περιβάλλον στο οποίο τα παιδιά μαθαίνουν αλλά ταυτόχρονα ενηλικιώνονται, ωριμάζουν, κοινωνικοποιούνται και ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τις δεξιότητές τους. Πρόκειται για μία διαδικασία που διαρκεί 12 χρόνια, τα πιο κρίσιμα χρόνια στη ζωή του αυριανού πολίτη. Ο ετήσιος Πανελλαδικός διαγωνισμός αγνοεί παντελώς τα 12 χρόνια και «αποφασίζει» την πορεία των εφήβων αποκλειστικά με βάση τα αποτελέσματα στα γραπτά 4 μαθημάτων.

Από το 2021, η κυβέρνηση εισήγαγε μία ακόμα παράμετρο μεγέθυνσης του άγχους των υποψηφίων και ενίσχυσης του αποκλεισμού των υποψηφίων.

Είναι γεγονός ότι γύρω από κρίσιμο αυτό ζήτημα, κάθε χρόνο προκαλείται ευρεία συζήτηση αναφορικά με μία σειρά από θέματα, τα οποία θεωρούμε ότι δεν βρίσκονται στον πυρήνα του προβλήματος. Τέτοιες ερωτήσεις είναι:

  • Ποιο είναι το δύσκολο μάθημα;
  • Ποιο είναι το ποσοστό αποτυχίας των μαθητών ανά μάθημα;
  • Πώς θα διαμορφωθούν οι «βάσεις»;, και πολλά άλλα.

Η ΟΙΕΛΕ απέχει πλήρως από τέτοιου είδους ψευδοπροβλήματα, ενώ ταυτόχρονα έχει καταθέσει εδώ και χρόνια τις απόψεις της για την ανάγκη αντικατάστασης του αναχρονιστικού θεσμού των Πανελλαδικών με ένα σύστημα παιδαγωγικά και επιστημονικά ορθό. Οι προτάσεις μας είναι πάντοτε επίκαιρες και μπορούν να συζητηθούν και να εμπλουτισθούν.

Καλούμε όλη την Εκπαιδευτική Κοινότητα σε μία προσπάθεια επεξεργασίας προτάσεων προς την Πολιτεία…

Η ΟΙΕΛΕ συγχαίρει όλα τα παιδιά που συμμετείχαν για μία ακόμα χρονιά σε αυτόν τον απάνθρωπο μαραθώνιο.

Τα παιδιά που θα εισαχθούν στα ΑΕΙ οφείλουν να γνωρίζουν ότι η Κυβέρνηση τους επιφυλάσσει μία δυσάρεστη έκπληξη, αφού θα γνωρίσουν ένα Πανεπιστήμιο πολύ διαφορετικό από αυτό που έχουν ακούσει από τους γονείς και τους δασκάλους του. Η κυβερνητική πρωτοβουλία που αυτές τις ημέρες συζητείται στην Βουλή είναι ένα ακόμα πλήγμα για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, για την ελευθερία της γνώσης και της έρευνας, ένα πλήγμα για την Κοινωνία.

Τα χιλιάδες παιδιά που δεν θα εισαχθούν, προορίζονται από την κυβέρνηση της ΝΔ ως εύκολη πελατεία προς τους επιχειρηματίες-εμπόρους της γνώσης της μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Καλούμε τις νέες και τους νέους να μην το βάλουν κάτω. Μια αποτυχία μπορεί να είναι εφαλτήριο για νέα προσπάθεια, για νέες επιτυχίες. Η ζωή είναι μπροστά τους για να αγωνιστούν για το ατομικό τους μέλλον, αλλά και για την κοινωνική και πολιτική αλλαγή που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος.