ΤΑ VOUCHERS ΩΣ «ΕΡΓΑΛΕΙΟ» ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ: ΜΙΑ ΨΥΧΡΑΙΜΗ, ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΕ-ΓΣΕΕ

ΤΑ VOUCHERS ΩΣ «ΕΡΓΑΛΕΙΟ» ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ: ΜΙΑ ΨΥΧΡΑΙΜΗ, ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΕ-ΓΣΕΕ

Το θέμα των vouchers έχει προκαλέσει έντονο διάλογο όχι μόνο στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά στον ευρύ δημόσιο διάλογο. Στη δύσκολη συγκυρία που ζούμε αναδείχτηκαν οι αδυναμίες που γέννησε η ασύδοτη οικονομία της αγοράς και στο χώρο της εκπαίδευσης. Το σκάνδαλο των προβληματικών ΚΕΚ φώτισε παραβατικές πλευρές της εκπαιδευτικής «αγοράς» που ήταν άγνωστες ως τώρα σε μεγάλο τμήμα της κοινωνίας. Από την άλλη πλευρά όμως, ορισμένοι φονταμενταλιστές του ακραίου νεοφιλελεύθερου δόγματος βρήκαν ευκαιρία, με πρόσχημα την επερχόμενη κρίση, να ξεκινήσουν με άρθρα τους σε διαδικτυακές σελίδες το lobbying υπέρ συγκεκριμένων επιχειρηματιών της εκπαίδευσης με στόχο η κυβέρνηση να νομοθετήσει vouchers στα ιδιωτικά σχολεία (μαζί με μια γενικευμένη απορρύθμιση της ισχύουσας νομοθεσίας). Είναι σαφές ότι κάποιοι ονειρεύονται την επανάληψη των όσων καταστροφικών για την Παιδεία συνέβησαν στη Νέα Ορλεάνη μετά τον τυφώνα Κατρίνα.

Στο κρίσιμο αυτό χρονικό σημείο, το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ παρουσιάζει μια εμπεριστατωμένη μελέτη που υπογράφουν οι Χρήστος Γούλας και Παναγιώτης Καλογεράκης. Στόχος της να αποτελέσει μια ψύχραιμη, κριτική παρέμβαση στο δημόσιο διάλογο αναδεικνύοντας τα επιχειρήματα των δύο πλευρών και επιχειρώντας να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα, όπως:

  • Τα vouchers είναι ένα ουδέτερο εργαλείο, ή αποτελούν μια ιδεολογικά φορτισμένη πρόταση πολιτικής;
  • Είναι μια απλή μέθοδος διαχείρισης κονδυλίων, ή είναι εργαλείο διακυβέρνησης;
  • Λειάνουν τις εκπαιδευτικές ανισότητες, ή τις οξύνουν;
  • Λειτουργούν υπέρ των αδύναμων, ή τελικά ωφελούν σχεδόν αποκλειστικά τους οικονομικά προνομιούχους;
  • Ενισχύουν τον ανταγωνισμό ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, ή βλάπτουν σοβαρά το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα;
  • Ευνοούν την ατομική ελευθερία, πρωτοβουλία και υπευθυνότητα, ή προκαλούν τόση ζημιά στο δημόσιο συμφέρον και στο αγαθό της Παιδείας που υποχρεώνουν το κράτος να παρέμβει;

Το σύνολο της εξαιρετικής ενδιαφέρουσας αυτής δουλειάς, χρήσιμης για κάθε εκπαιδευτικό αλλά και σκεπτόμενο πολίτη, μπορείτε να βρείτε εδώ.